Saturday, November 12, 2011

Alhamdulillah Selesai BUKU 1 BACALAH ANAKKU

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Maha Penyayang....

Assalamualaikum wrt....

Alhamdulillah Good Job Amna & Anis! Mama
rasa sangat gembira sangat dengan anak2 mama. Malam tadi dua2 dah habis buku 1 esok kita sambung buku 2 pula yer sayang . 

Sebenarnya Mencabar rasanya bila masuk fasa mengajar anak2 kembar membaca .Mereka suka beraktiviti bersama jadi saya kena ajar mereka berdua serentak. Tak boleh nak terlambat sikit. Mesti ada yang merajuk nanti.

Kaedahnya ... kenalah baca bersama-sama atau berselang seli. Tak lama pun... 5 minit aje setiap sesi. Satu hari ulang 2-3 kali aje pun. Kalau mama rajin...Nanti cuti sekolah Kita baca 10 minit sehari pulak yer

Syaratnya... suara saya kena lembut, tak boleh garang2 nanti Mereka Berdua akan Merajuk Simpan BUKU . Doa mama sblm ajr kalian membaca ialah  kalian  dapat mencerap ilmu dengan mudah.

... jangan pandang rendah pada kebolehan anak2 ye. Dan jangan sekali2 bandingkan antara satu sama lain.
Anak saya yg sulung Aiman Husaini dah 5 tahun.
Alhamdulillah sudah pandai membaca hanya 2 jam sahaja waktu yang berkualiti yang saja ada untuk mengajar semua perkara padanya..kekadang saya terfikir saya boleh tolong anak murid saya dalam peperiksaan yang besar..kenapa saya tak boleh ajar anak sendiri membaca?saya dan suami  sedar bahawa sistem pendidikan sekarang sudah maju...sesiapa yang masuk tahap 1 tidak tahu membaca alamaknya masuk kelas permulihan dan dia akan terus tercicir...

Maka kami suami isteri membuat kesimpulan baru, Gaya hidup kami sekeluarga perlu disemak semula...pendekatan baru perlu digunakan serta formula baru perlu dicari ..akhirnya...kami membuat kesimpulan :

1. Solat Maghrib berjemaah..selepas solat maghrib abang , kakak n adik perlu baca iqra', buku bacalah anakku ..kami mulakan amalan ini lepas mama dan

Saya berdoa agar budaya ini terus lekat dan sebati untuk kami sekeluarga..
Sebenarnya, bagi mama..kami sekeluarga banyak lagi kekurangannya...tetapi kita menulis atau bercakap mungkin cukup senang...tetapi untuk dijadikan amalan hidup ini cukup payah...perlu fikir n buat untuk kita dan generasi kita...kepada yang sudah jadi budaya hidup, mungkin usaha kami tak seberapa....tetapi bagi mama inilah anjakan pradigma untuk kami sekeluarga.

Salam Sayang
MamaIna

No comments:

Post a Comment