Monday, January 24, 2011

Didiklah Mereka Kerana Allah......

Assalamualaikum buat semua,

Menjelang tahun  2011 ...

pesanan saya pada diri sendiri dan  pada rakan guru ... lapangkan dada, positifkan minda, mulakan dengan niat yang ikhlas, lakukan kerja kita itu dengan pemahaman yang baik dan betul akan setiap tugas kita agar bila sahaja kita bertemu Allah segala kerja kita diangkat menjadi amalan soleh disisi Allah. Jadikan kerja menjadi IBADAH. Hanya Allah dapat membalas segala usaha dan pengorbanan mu wahai guru.

Sebagai warga pendidik, rutin saya bila menjelangnya sesi baru persekolahan  ...  bermesyuarat mengikut unit kurikulum,kokurikulum,HEM, Panitia untuk merangka, menyusun, merancang pelan tindakan dan melaksanakan apa yg telah dirancang dengan baik ..

Contohnya pagi ini Program Mentor- Mentee bersama pelajar, petangnya pula  saya  meghadiri mesyuarat khas untuk satu program besar sekolah"2011 Asian Gifted Student’s Fair..bersambung pula dengan  pengurusan Hal Ehwal Murid, belum lagi mesyuarat Panitia dan macam2 lagi. Lancar atau tidak program 2011 ... bergantung bagaimana kita merancang perjalanan tersebut dan seterusnya melaksanakan. Gagal kami merancang bermakna kami meracang untuk menemui kegagalan ditahun 2011 ini.

"Jadi cikgu mudah, senang je, pergi sekolah pagi, tgahri dah balik." Itulah ungkapan biasa bila sebut pasal cikgu . Kekadang rasa geram dalam hati tapi apakan daya ... dah itu pandangan orang. bersabar aje lah. Itu belum lagi sindiran atau penghinaan dari golongan tertentu yang rasa hebat dalam diri. " cuma jadi cikgu aje? " Walhal sapa dia tanpa cikgu ? Boleh dia hebat tanpa golongan bernama guru ini?

Nak cerita bebanan kerja ..... hanya Allah lebih mengtahui. Bayang setiap guru kena urus semua perkara berkaitan tentang diri seorang murid. Kecemerlangan akademiknya, peranganinya, kehebatan kokurikulum nya. Dia lah guru kelas, dialah jurulatih permainan di padang, dialah guru keceriaan sekolah, jika berada di Sekolah Berasrama Penuh dialah kena bawa murid sakit waktu malam .... bayangkan tanggungjawabnya. mungkin yang tak pernah rasa atau bukan guru tak percaya tapi yang dah melaluinya,kami dimarahi oleh waris kerana anaknya dibekalkan kerja rumah yang banyak,namun itu tidak pernah melunturkan semangat kami... itulah hakikat seorang cikgu...kami bekerja untuk kemenjadian seorang insan...agar terdidik sebagai seorang insan yang berguna kepada agama ,bangsa dan negara...yang berminda kelas pertama...
Saya sempat menyelak majalah Dewan Masyarakat edisi Mei 2007 berkisar pahit maung kerjaya seorang guru. Sarat dengan kisah dan teladan yang boleh diambil.
Ya! guru adalah ‘pemula’ kepada si ‘bodoh’ menjadi ‘pintar’ dan guru juga berperanan sebagai seorang ‘ayah’ dan ‘ibu’ kepada pelajar yang kehilangan kasih sayang.

Guru adalah segala-galanya.
Teruskan Perjuangan...

2 comments:

  1. Ya, tanpa Guru siapalah kita, moga jasa guru2 semua dikira amal maaruf dan beroleh ganjaran terbesar dr sisiNYA..

    ReplyDelete
  2. Terima Kasih MamaQ..smg apa yang dilakukan oleh guru- guru diberikan ganjaran pahalanya disisi Allah SWT..Terima Kasih Cikgu dan semoga guru-guru saya di anugerahkan kesihataan dan kebahagiaan.

    ReplyDelete